Facebook

Hva kan vi lære av de store merkevarene?

Skrevet av feb 6, 2014

De store merkevarene i verden, altså de virkelig store som Coca Cola, Reddbull McDonalds og Starbucks (for å nevne noen) er giganter innen sine felt. De har enorme markedsandeler og selger sin personlighet i langt større grad enn de selger produktene sine.

Alle vi andre lever i den virkelige verden. Vi har ikke verdensherredømme på det vi selger og vi kommer sannsynligvis aldri til å få det. Derfor er det lett å tenke ting som at det selvfølgelig er lettere for Cola som har råd til å ha skiltene sine i omtrent alle gater i verden, eller at Starbucks tjener penger fordi de ligger på hvert eneste gatehjørne, mens vi andre så vidt kan betale en annonse i avisen. Selvfølgelig har vi forskjellige utgangspunkt i forhold til de store kjedene, men kanskje vi lære noe av dem?

 

Hva er det som gjør at de selger?

Det som først og fremst selger burgere og sukkervann er relasjonen mellom merkevaren og forbrukeren. Det er ikke den rasjonelle delen av hjernen din som kjøper cola, eller burger. Hadde den vært i sving ville du ha gått hjem og drukket et gratis glass vann og spist et knekkebrød som både er sunnere og billigere. Nei det som gjør de store størst, er evnen til å selge på en psykologisk plan. Cola markedsfører seg på glede, Apple markedsfører seg på det visuelt pene. Både følelsen av glede og av estetikk er sterke drivere i oss mennesker. Du selger best når du selger til underbevisstheten.

Dette er også noe vi kan lære av de store. Hva kan du gjøre for at ALLE kundene dine skal føle glede, eller føle seg godt tatt vare på når de er hos deg, og ikke minst når de hører om deg fra andre?

Alle kan selge et ferdig produkt om det er godt nok konstruert. Men veldig mange klarer ikke å skape den stemningen hos kunden som gjør at kunden velger deg i stedet for konkurrenten. Hvordan du gjør dette?

For noen kan gratis kaffe til alle kunder utgjøre en stor forskjell. Det har vi testet og det funker! For andre kan det være helt andre ting som må gjøres. Det viktigste er at du tenker på hva slags opplevelse kunden får hos deg og dine ansatte. Knekker du den nøtten, så utkonkurrerer du alle de andre.

 

Kommentarer

kommentarer