Facebook

Inntrykk som varer

Skrevet av feb 27, 2014

Vi overøses med inntrykk. Reklamene blir mer og mer aggressive og stedene de dukker opp blir flere og flere. Det har ført til at vi har fått et reklametrøtt samfunn. Vi er lei av reklame og vi blir flinkere og flinkere til å skifte mentalt fokus slik at vi bare tar inn det vi gidder å ta inn.

Under OL fant jeg ut at jeg ikke skulle skifte kanal når reklamen startet, slik at jeg ikke glemte meg og gikk glipp av fortsettelsen på skiløpene. Allikevel skjedde det gang på gang at jeg ikke fikk med meg at reklamen var over og rennet hadde startet igjen. Jeg lukket ut TV og åpnet for noe annet. Reklamene husker jeg ingenting av.

Det enkle er ofte genialt.

Noe jeg derimot husker veldig godt er min egen bursdag for over tre år siden. Jeg kom hjem fra jobb og plukket med meg posten på veien. Inne i  bunken med reklame og regninger fant jeg en liten konvolutt fra Chess. ”Hva, det er jo ikke tid for regning allerede nå?”. Neida, ingen regning. I konvolutten lå det et kort med påskriften: ”Gratulerer med dagen, håper du vinner” Sammen med kortet lå det et Griseflax.

Jeg vant ikke på Griseflaxen, men Chess vant meg. Så lite, så enkelt, men allikevel så mye. Det kostet dem 10,- i lodd og 4,- kroner i porto og jeg snakker om det 3 ÅR SENERE!  Hvor mange tv-reklamer til 20 millioner, som var på luften for tre år siden, snakker  du om i dag? My guess: Ingen

Det er ikke sikkert du trenger å overstimulere målgruppen din for å få oppmerksomhet. Ofte er det de små, enkle og gode ideene som har mest påvirkning.

Les også om tillit hos målgruppen

 

Kommentarer

kommentarer