Facebook

Sjefens Blogg

I kundens sko! Case: nettvarme.no

Skrevet av 13:14 i Blogg | 0 kommentarer

SALGSFREMMENDE ARBEID Det å drive med handel dreier seg i stor grad om å finne kunden og overbevise han eller henne om å handle hos nettopp deg. Det betyr ikke så mye om kunden din er en privatperson eller en bedrift. Du må uansett finne riktig person og riktig budskap for å selge varene eller tjenestene dine. For å illustrere hvordan dette kan gjøres har vi laget en case, basert på et prosjekt vi har jobbet med noen måneder. NETTVARME.NO Caset er en nettbutikk som heter nettvarme.no. Butikken spesialiserer seg på byggvarmere til private og...

les mer

Inntrykk som varer

Skrevet av 09:45 i Blogg | 0 kommentarer

Vi overøses med inntrykk. Reklamene blir mer og mer aggressive og stedene de dukker opp blir flere og flere. Det har ført til at vi har fått et reklametrøtt samfunn. Vi er lei av reklame og vi blir flinkere og flinkere til å skifte mentalt fokus slik at vi bare tar inn det vi gidder å ta inn. Under OL fant jeg ut at jeg ikke skulle skifte kanal når reklamen startet, slik at jeg ikke glemte meg og gikk glipp av fortsettelsen på skiløpene. Allikevel skjedde det gang på gang at jeg ikke fikk med meg at reklamen var over og rennet hadde startet...

les mer

Hva kan vi lære av de store merkevarene?

Skrevet av 13:34 i Blogg | 0 kommentarer

De store merkevarene i verden, altså de virkelig store som Coca Cola, Reddbull McDonalds og Starbucks (for å nevne noen) er giganter innen sine felt. De har enorme markedsandeler og selger sin personlighet i langt større grad enn de selger produktene sine. Alle vi andre lever i den virkelige verden. Vi har ikke verdensherredømme på det vi selger og vi kommer sannsynligvis aldri til å få det. Derfor er det lett å tenke ting som at det selvfølgelig er lettere for Cola som har råd til å ha skiltene sine i omtrent alle gater i verden, eller at...

les mer

Vil du ha noe i skvetten?

Skrevet av 12:20 i Blogg | 0 kommentarer

Det finnes et steingammelt ordtak som sier: ”Kommunikasjonsrådgivere drikker mye kaffe”. Nøyaktig hvor gammelt det er skal jeg ikke spekulere i, men at det er gammelt er ganske sikkert. Av og til hiver jeg meg inn på kontoret på morgenkvisten og begynner å hamre løs på edb-apparaturet, med et stivt blikk og en rynket panne. Da sklir en lydløs skikkelse over gulvet med en rykende fersk carlos’ kaffe og setter den på pulten min.  (skikkelsen er altså Øivind). Noen få minutter og en halv kopp kaffe senere sier den ikke lenger lydløse...

les mer

Hvem er Trevisemenn?

Skrevet av 12:08 i Blogg | 0 kommentarer

Som to relativt unge menn med en interesse for kommunikasjon som ligger et godt stykke nord for gjennomsnittet, har vi drevet kommunikasjonsbyrået Trevisemenn gjennom oppstartsåret 2013. Den store utfordringen for oss har vært det å finne vår plass i markedet. Men kanskje aller viktigst å definere hvorfor bedrifter skal velge å bruke Trevisemenn fremfor andre kommunikasjonsbyråer. Hva er det som skiller oss fra andre aktører i markedet? Vi i Trevisemenn har en filosofi som grunnleggende spiller på samspillet mellom kunden og oss. Ofte ligger...

les mer

Søkemotoroptimalisert innhold på web

Skrevet av 12:20 i Blogg | 0 kommentarer

Søkemotoroptimalisert innhold er rett og slett innhold på nettsider, som er produsert med den hensikt å bli sett av søkemotorer. Skal du for eksempel vise frem en bil du ønsker å selge, bør ordet ”bil” være en del av tittelen. Titulerer du heller innlegget ”Vil du ha nytt glis til jul?” vil Google algoritmen sannsynligvis tro du er en tannlege i stedet. Det finnes utallige oppskrifter på hvordan du skal Søkemotoroptimalisere tekster på internett. De fleste har ikke tid eller lyst til å sette seg inn i alle de elementene man skal ta hensyn...

les mer

When did this become hotter than this?

Skrevet av 13:31 i Blogg | 0 kommentarer

I dag skal jeg rote i et tema som er sårt for noen og tydeligvis viktig for mange. I det siste har det vært mye publisering av bilder av den typen som du ser under her:   akkurat dette bildet hadde 742 956 Likes og 51 062 delingerpå Facebook da jeg lastet det ned. Det er alt for mye kroppspress og utseende-fiksering i media, så det er bra noen tar tak i dette. Redd Barns ungdomsorganisasjon PRESS, har tatt ansvar og laget kåringen «Årets gullbarbie». Årets (u)heldige vinner er Nina Winther (20). Hun har gjort noe så skamløst...

les mer

Løsning for hvem?

Skrevet av 11:42 i Blogg | 0 kommentarer

Vi alle har vært i situasjoner hvor vi er veldig uenige med noen. Hvordan griper vi egentlig fatt i slike situasjoner? Er det alltid slik at en er tjent med å vinne diskusjonen? Får vi det alltid bedre bare vi får rett? Som rådgivere i Trevisemenn opplever vi nesten uten unntak at vi må delta i tverrfaglig arbeid. Fantastisk spennende men det innebærer også at vi må gi fra oss den kontrollen som vår kunnskap gir oss. Vi kan vårt felt, men vi er veldig forsiktig med å mene for mye om andre fagområder. Vi ser på helheten som svaret. Delene er...

les mer

Hvorfor?

Skrevet av 10:42 i Blogg | 0 kommentarer

En viktig årsak til at Trevisemenn så dagens lys var et ønske om få lov til å bidra. Få lov til faktisk å mene noe og ikke minst være med på å utfordre vedtatte sannheter. Vi var begge ansatt i industribedrifter og satt med en følelse av at det var mye i kommunikasjonsarbeidet til disse bedriftene som kunne endres. Derfor tok vi steget videre og begynte å studere kommunikasjon. Vi møtte hverandre på Bachelor i samfunnsendring og kommunikasjon og begynte tidlig å jobbe sammen på oppgaver i regi av universitetet. Før vi kom til...

les mer

Tillit

Skrevet av 12:21 i Blogg | 0 kommentarer

Det blir mye mas fra meg om begrepet tillit. Men det er ikke uten grunn jeg maser om det. Ved å fokusere på tillit som generator i markedsføringen bygger man en langvarig relasjon til kundene. Salgsutløsende reklame er veldig avhengig av å reproduseres. Det er veldig bra for å booste salget i korte perioder, men det har veldig kort varighet før du må gjøre det igjen. Derfor er relasjoner bygget over tid mer stabile og forutsigbare. Den sannsynligvis beste måten å gjøre dette på er å by på seg selv. Vi spurte for ikke så lenge siden på bloggen...

les mer