Facebook

Søkemotoroptimalisert innhold på web

Skrevet av jan 19, 2014

Søkemotoroptimalisert innhold er rett og slett innhold på nettsider, som er produsert med den hensikt å bli sett av søkemotorer. Skal du for eksempel vise frem en bil du ønsker å selge, bør ordet ”bil” være en del av tittelen. Titulerer du heller innlegget ”Vil du ha nytt glis til jul?” vil Google algoritmen sannsynligvis tro du er en tannlege i stedet.

Det finnes utallige oppskrifter på hvordan du skal Søkemotoroptimalisere tekster på internett. De fleste har ikke tid eller lyst til å sette seg inn i alle de elementene man skal ta hensyn til. Derfor har vi forenklet problemstillingen til å spørre deg selv, hvem skriver du egentlig for?

 

Søkemotoroptimalisert innhold for maskin og mennesker

Veldig mange glemmer å tenke på søkealgoritmene når de produserer innhold til nettsidene sine. Det er i utgangspunktet ikke så dumt, fordi det tross alt er mennesker og ikke maskiner som er målgruppen. Problemet er at dersom ikke algoritmen finner nettsiden din i søket sitt, så vil heller ikke menneskene innholdet er ment for komme inn på nettsiden din.

Derfor må man holde tungen rett i munnen når man produserer tekst for web. Du må huske:

  1. Søkemotoroptimalisert innhold i teksten.
  2. Interessant innhold som folk gidder å lese.
  3. kort innhold fordi de fleste scroller mye og leser grovt.
  4. lengre innhold (500 ord +) for at søkemotorene skal prioritere deg.

 

Det er med andre ord ikke selvsagt hva du skal gjøre. Hvordan du skal fordele mellom mennesker og maskiner i teksten, er vanskelig å vurdere. Dessuten er det svært få mennesker som vet nøyaktig hvordan Googles algoritme fungerer, så det er umulig å gjøre innholdet ”perfekt”. Derfor bør du aller helst fokusere på hva du ønsker å formidle og skrive det så interessant som mulig. Så kan du heller se igjennom etterpå og vurdere om ord og innhold bør endres til fordel for algoritmen.

 

Søkemotoroptimalisert innhold og deling.

Title tag, meta description, call to action, nøkkelord, H1, H2, H3, fet, kursiv, understrek. Har du orden på alt dette? Ikke det sier du? Det er i så fall ingen fare. Du må ikke kunne alt for å bli synligere, det viktigste er at du gjør NOE, sånn at algoritmen finner deg.  Helst før den finner konkurrentene dine selvfølgelig.

Det gjør du ved å dele teksten du har skrevet. Det høres kanskje enkelt ut, men deling skjer ikke av seg selv. Legger du for eksempel link til teksten din ut på facebook, vil ca 15 % av de som liker siden din få se statusen (gjelder bedrifter). Enda færre vil faktisk trykke på linken. Så der sitter du med en fengende, artig og lærerik tekst som du i tillegg har Søkemotoroptimalisert, og så er det ingen som ser den!! Derfor bør du tenke gjennom hvor du deler den. Er du med i noen grupper hvor teksten passer seg? Er den noen som kunne hatt glede av å få linken på mail? Vær kreativ. Så kan du jo alltids betale for spredningen også (i hvert fall hos Facebook, Linkedin og Twitter).

”Jammen teksten er jo Søkemotoroptimalisert! Da skal vel folk få se den?” Joda, men Google prioriterer deg ikke fordi du har skrevet en tekst. Du må få folk til å klikke inn på den og du må gjøre det igjen og igjen. Så vil søkemotorene ranke deg høyere etter hvert.

I tillegg er det et hav av off-site ting du kan gjøre, men det overlater vi til de som kan det.

Er du usikker på hva du skal gjøre, er du hjertelig velkommen til å spørre oss HER

 

Kommentarer

kommentarer