Facebook

Vil du ha noe i skvetten?

Skrevet av jan 30, 2014

Det finnes et steingammelt ordtak som sier: ”Kommunikasjonsrådgivere drikker mye kaffe”. Nøyaktig hvor gammelt det er skal jeg ikke spekulere i, men at det er gammelt er ganske sikkert.

Av og til hiver jeg meg inn på kontoret på morgenkvisten og begynner å hamre løs på edb-apparaturet, med et stivt blikk og en rynket panne. Da sklir en lydløs skikkelse over gulvet med en rykende fersk carlos’ kaffe og setter den på pulten min.  (skikkelsen er altså Øivind).

Noen få minutter og en halv kopp kaffe senere sier den ikke lenger lydløse skikkelsen: ”Vil du ha noe i skvetten?”.

Dagen er således reddet for min del. Hamring på tastaturet erstattes med myke trykk, og morgenstemningen skifter fra Satyricon til Grieg. Jeg har fått påfyll.

Men er det egentlig påfyll av kaffe eller handler det like mye om påfyll av noe annet? Hvordan gir du påfyll til dine medarbeidere? Ofte er det ikke mye som skal til. For at en organisasjon skal fungere internt trenger man å, skape en følelse av samhørighet og felleskap, etablere en felles identitet gjennom bekreftelse, dele informasjon og kunnskap, og være bevist på arbeidet med å påvirke holdninger og handlinger.

Med andre ord må man hele tiden jobbe med å sørge for at medarbeiderne har nok påfyll. Å bygge en god organisasjon skjer ikke over natten. Det må jobbes med hele tiden. Kjedelig sier du? Kanskje, men det er også helt nødvendig.Og gjør du det riktig, så krever det ikke all verdens av deg heller.

 

Bare pass på at alle har noe i skvetten.

 

Kommentarer

kommentarer